Peringatan Kepada Kita Semua dan Ibubapa...

hari nie...
ak dgn member ak pergi ke kolam air panas di bandar baru selayang...
pada jam pukul 12.45..
kami borak2 pasal cerita kami semasa sekolah rendah hingga ke menengah...
sambil minum tea o panas dan mkn steamboat serta isap shisya..
borak lah sampai kul 1.30...
tiba2 satu kejadia yang tidak diinginkan berlaku di kolam air panas itu...
kelihatan ramai orang berkumpul di tempat parking kereta....
ak lihat dari meja mkn kami tuh mcm riuh gila....
x tahu apa yang terjadi ketika tu...
ak dengan rasa berani pegi lah tempat kejadian....
bila ak sampai di sana...
ak nampak seorang budak lelaki keras...
x bergerak...
dgn 2 orang perempuan menangis...
ak tanya pada org sekeliling ak tuh...
apa yang berlaku...
rupa2nye berlaku kejadian budak lemas di kolam air panas....
huhuhuhu....
lepas tuh ak terdengar bahawa budak itu dah lama lemas...
dari kul 10 mlm....
family dia cari dia...
but x jumpa...
lepas tuh ada seorang india yang dikatakan sedang menyelamkan badan nye kedalam air panas yang x seberapa panas mcm air baru masak...
di merasakan ada benda yang dia terpijak...
so dia cuba capaikan apa yang dia pijak...
rupa nye...
budak yang hilang itu lemas di dasar air panas itu...
huhuhu...
dengan cemas nye..
dia bawak budak tuh naik ke atas...
ak tengok budak tuh keras gila...
mak budak tuh menangis tgk...
lepas tuh ada org rasa nadi di tangan dia...
masih bergerak lagi...
so diorang lakukan lah penafasan cemas...
apa org panggil..
CPR..RPC..PRC...
entah lah...
yang aku tahu penafasan cemas...
so x menjadi...
aku rasa mcm nak gi tolong je...
but tgh ramai..
ak x bleh bergerak masa tuh...
so diorg telepon lah ambulan...
bila telipon...
bleh lak operator tuh minta nama budak, umur budak, dan sebagai nye...
x patut btul...
lepas tuh org yang menalipon tuh pun marah...
"org tgh lemas nie kat kolam air panas berdekatan selayang..."
bleh operator tuh tanya lagi...
"kat mana tuh"
sengal btul lah....
dtg je lah...
dah org panggil....
satu2 nye kolam air panas kat selayang nie...
sengal lah...
geram ak kadang2 tuh....
huhuhu...
seram gila pun ada bila tgk budak tuh...
bila ambulan dah sampai...
baru lah budak tuh di bawa ke hospital selayang...
huhuhu....

so pengajaran di sini...
jgn lah tinggal kan budak2 bermain dgn air seorang diri....
sebagai ibubapa juga main peranan supaya mengawasi pergerakan anak tuh...
dan kita sebagai masyarakan yang sedang mandi di tempat mandi....
harus lah peka dgn keadaan sekeliling....
x kan lah x de org nampak budak tuh dah lemas...
huhuhu...

so jgn lah cuai...
kesian lah kepada kanak2 @ anak2....

cadagan ak...
pihat MPS perlu ketatkan lagi peraturan di tempat mandi sebegitu...
dia ingat x akan terjadi kemalangan bila melibat kan air....
huhuhu...
mengadakan satu pelantikan Life Guard....
senang nak memantau...
melarang budak kecil mandi perseorangan di tempat dlm....
huhuhu..
dalam kot tempat tuh....

so ambil lah iktibar dari apa yang telah terjadi pada hari nie...
awasi lah anak2 kamu semua...
klu anak kita ak x kawin lagi...
mana ada ank...
haha....

so di sini saje cerita ak yang penuh peristiwa yang malang itu....

ASSALAMMUALAIKUM...

2 comments:

Lea Shariff said...

lepastu, budak tu selamat ke tak?
isy2..

asis said...

ape crite budak tu skang?